Preveza - Venedig - Odense.

Vor sejltur med Viking er nu til ende. Viking er sat på plads på Sousaki's bådværft nær Korinth kanalen og vi skal mod Preveza og videre med Arne Riis i hans autocamper. Vi har besluttet at vi på turen hjem vil besøge Venedig og aflægge besøg på Deutsches museum i München.

Først skulle vi med bus tilbage til Preveza. Det blev 5 timer i bussen, kun afbrudt af færgesejladsen ved Rio over til fastlandet, inden vi var tilbage i Preveza.

Stig havde passet godt på Autocamperen. Vor bagage blev fordelt i den, og vi gik op og indtog natmaden på ”Den Blå.” Derefter Irish coffee i bilen. Det blev sent inden vi kom til køjs, og vi sov fortræffeligt.

Arne Poulsen ( AP) og Arne Riis (AR) nyder morgenmaden i Preveza

AP ville hente morgenbrød, men alt var lukket på grund af Ochi dag, en national helligdag. De fejrer grækernes svar på Mussolinis ultimatum i 1940 hvor han krævede græsk overgivelse. Grækerne sagde Ochi (nej) og det fejres hvert år d. 28. okt. Alle folk er på gaden i deres fineste tøj. Mange skoleklasser gik i optog gennem gaderne.

Aftenen før, da vi gik op i byen, havde vi set en mand sidde og sove i en cykel rickshaw, ovre på havnepromenaden. Han kom nu cyklende forbi autocamperen for fuld musik. Han havde et stort stereoanlæg, kogeblus og masser af lys indbygget på cyklen. Vi fik lov at prøve den. Han var fra Bulgarien. Hans mål var at cykle rundt i Europa, og havde været oppe i nordeuropa omkring Berlin.

 

 

Da vi havde foræret alt vor mad væk og alle forretningerne var lukkede, var vi nødt til at gå op på ”Den Blå”, for at få lidt at spise og for at hilse af.

 

Hjemturen

På vej til færgen i Igoumenitza var vi lige omkring Parga. Parga er et stort feriested og byen ligger i en flot bugt, med en gammel fæstning på havnens vestlige side. Vi kunne nok se turist sæsonen var forbi, der trængte til at blive ryddet op .

Ved indkørslen til havnen i Igoumenitza, blev vi standset og undersøgt. De ville se om vi smuglede mennesker med til Italien.

Ved ombord kørslen på færgen, havde vi samme sjov med at blive dirigeret på plads, som da vi sejlede fra Italien.

Anløb Korfu inden det blev tid til aftensmad .

Vi sov fint i autocamperen, og ankom til Bari efter græsk tid, dvs. halvanden time forsinket.

Det gik fint op gennem Italien, kun afbrudt af en frokostpause på en rasteplads.

AP holdt forbindelsen til omverdenen, via sin computer og mobiltelefon, alt imens han sad mageligt henslængt i ekstra stolen.

Vi standsede i Ferrara for at handle ind til de næste dage. Vi blev i byen natten over.

Ferrara er en gammel by med en imponerende stor bymur omkring. I midten af byen ligger Estense slottet omgivet af voldgrave.

Frokostpause (AP+AR)

Dagens Kok  (AP)

Så er der dækket op

 


Vejret: koldt og blæsende, de korte buksers tid er nu forbi.

Efter aftensmaden, dumpede vi ind på et værtshus. Her var nogle både mærkelige og sjove folk, en bleg italiener med pibet stemme og spraglet tøj, jeg tror ikke han havde set dagens lys i mange måneder. En anden fin fyr der solgte kager, diskuterede Berlusconi politik, men ikke højt.

Det blev sent. Vi sluttede i autocamperen med at dele seks Guinness øl, en til hver i første omgang. Så blev AR træt!! AP og jeg spurgte forsigtig om han ville have en mere, men ingen svar; og så delte vi de tre sidste.

Skål

Næste morgen kørte vi videre mod Venedig. Det regnede medens vi kørte over Po sletten. Stillede autocamperen ved Fusina. Parkering kostede 8 euro. Herfra tog vi med båd over til Venedig. Selv om der kun var nogle få kilometer, kunne ikke se over til Venedig på grund af dis og regn.

Gik rundt i øsende regn i de små gader, over mange broer, til Marcuspladsen. Der blev handlet om prisen på et par paraplyer, hos en neger, der solgte dem på gaden.

Vi var inde og se kirken og paladset. Herefter gik vi over Rialto broen og forvildede os et stykke op på den anden side. Det resulterede i, at vi ikke nåede båden tilbage kl. 16., men vi tog så båden en time senere.

De eneste penge Venedig fik narret fra os var paraplyen, samt det AP betalte for toiletbesøg.

Der var masser af gondoler, på trods af regnvejret.

 

Efter besøget i Venedig skulle vi langt nordpå. Vi ville se det berømte tekniske museum i München, og vi ville bruge en hel dag på museet. Det blev så vort mål for aftenens kørsel at køre helt til München.

I Brenner passet var der meget sne. AR fyldte tankene helt op med diesel i Østrig ( muligvis billig diesel olie ?)

Ankom til München omkring midnat. Der var næsten ingen trafik, kun nogle få forretninger havde åben (dem med kulørt lys i forruden). Efter lidt køren rundt, fandt vi teknisk museum, og kunne parkere 200 m. fra indgangen. Det var tid til aftensmad og nat drink, og hen ved tretiden kunne vi gå til køjs.

Teknisk museum er en storslået udstilling af næsten alt. Der er U-både, landbrugsmaskiner, dampmaskiner tunnelbygning, biler, lokomotiver, flyvemaskiner, telefoni, ja alt inden for teknik. Der er et udstillings areal på 38000 kvadratmeter, og selv om vi gjorde vort bedste, nåede vi ikke at se det hele, inden de lukkede kl. 17.

Vi kørte derefter et par hundrede km. nordpå mod Wurzburg inden dagen var slut.

Lørdag startede vi så på de sidste 900 km. nordpå til den danske grænse, som vi nåede ved 18 tiden. Henny og hunden kom for at hente AP ved Kruså. Jeg blev hentet hos AR i Årup.

Tre ugers ferie med en masse dejlige oplevelser var forbi. 

Jeg siger tak for en god tur og et godt kammeratskab.

Tilbage til forside

Tilbage til top