Mod Aegina

Tilbage til forside

Vi så os om efter en havn med læ, men blev enig om at sejle til Aegina, en ø midt i den Saroniske bugt.

Vinden er stadig hård da vi ankommer til øen, det blæser lige ind i havnen, og der er ikke mange pladser tilbage. AP udser sig en plads ved siden af en motorbåd. Vi lader ankeret gå ud og sætter hækken ind mod kajen. Straks da vi har fået fortøjningerne på plads kommer ham fra motorbåden og begynder at brokke sig over vi er for tæt på. Han påstod vi kun havde lagt 10m. kæde ud. Vi havde nu lagt 35 m. kæde ud, og det holdt rimeligt mente vi. Det skal siges han var fortøjet godt , med op til seks fortøjninger.

Det var tid til tøjvask og brusebad på dækket. Midt i disse aktiviteter blæste det pludselig op med en kraftig sidevind. Vinden piber ind i havnen med 15 m/s. Fjerde båd fra os mister ankergrebet, og som dominobrikker der vælter skubbes bådene imellem, hen mod os. Arne får startet motoren, og holder imod med bov propellen, samtidig med han lader skruen gå fremad.

Vi kan ikke komme ud, på grund af de andre der ligger på tværs foran os.

Arne får nu sat et tov fra stævnen over til stævnen på de andre både og ind til kajen et stykke henne. Det støtter så vi kan blive holdt nogenlunde lige fra kajen, men vi blev dog banket ind i kajen et par gange, og beslaget til vindroret blev bøjet lidt.

Nogle både forsøger at gå ud, men deres ankerkæder er blevet viklet ind i hinanden. En kom helt på tværs af motorbåden, masten er næsten filtret ind i båden. Den gamle på motorbåden har travlt med at råbe, det blev ikke mindre da en båd med unge tyskere, kilede sig ind mellem ham og os. Det udviklede sig til et større verbalt slagsmål indtil tyskeren bad ham om at holde kæft.

Vi var stadig i korte bukser og bar overkrop, travlt beskæftiget med fendere, for ikke at ramme kajen og de andre både

Først henad midnat løjede det lidt af, så vi kunne få aftensmad (nød mad).

Den store brødkniv blev fundet frem til fortøjningerne, så de hurtigt kunne kappes, hvis vi skulle hurtigt ud Vi skiftedes til at holde ankervagt. Skipper fra 24 til 02 , en del blæst og retning på for tøjningerne, mig fra 02 til 04  en stille vagt og  AR fra 04 til 06 hvor det blæste det op igen.

Midt på formiddagen flyttede vi båden over i den anden side af havnen, hvor vi lå mere i læ.

Arne var oppe for at betale havnepenge, fint dokument og stempel for 4,50 euro.

Aegina by har mange smalle gader og her er mange forretninger, det er et yndet udflugtssted, både af folk fra Athen og de mange turister der kommer her. Hver dag lagde en stor rutebåd til med turister. De fyldte en fem seks busser der kørte dem rundt på øen. Dem der valgte at blive i byen, kunne blive kørt rundt i hestevogn. Her var mindst 20 taxa og 12 hestevogne. Her var også et fiskemarked, med et stort udbud af mange forskellige fisk. Vi købte flot en blæksprutte, som AR tilberedte om aftenen.

Der købes ind på fiskemarkedet

Aftensmaden hos os Aftensmaden i byen

Rundt på Aegina.

Næste dag ville vi øen rundt på scooter, så vi gik en tur i byen for at se hvor vi kunne leje dem billigst. Der var rift om at leje dem ud her i lav sæsonen. En ville ikke gå under 10 euro, men hos en anden fik vi dem til 8 euro. Det viste sig dagen efter, det nok var samme firma.

Vi hentede scooterne ved ti tiden. AR og jeg fik hver en styrthat på, da det var mange år siden vi sidst havde kørt på scooter, og vi skulle lige vænne os til det igen. Det kunne tydelig ses vi var turister. Styrthjælme er et sjældent syn her på øen. Folk transporterer alt på scooter, hunde der ligger nede foran med hovedet ud til den ene side og halen langt ud til den anden, - små børn der står op foran. Vi så også en, hvor passageren bagpå havde to stole i hver hånd.

Første stop var ved den store Moni Agios Nekyarius, et relativt nyopført kloster, med en overdimensioneret kirke. Det er Grækenlands største, rigt dekoreret med marmor og træornamenter. Lidt derfra så vi de spredte ruiner af byzantinske kapeller omkring den forladte by Paleochora. Derefter til hurtigt videre til badebyen Agia Marina. Her var der tid til en formiddags øl, med en dejlig udsigt til fiskerbåde og strand.

Pause ved Afaia templet

Nu gik turen videre på scooter op til Afaia templet, som ligger på en lille bjergtop omgivet af mange pinje træer. Templet blev opført ca. 500 f .kr. Det er et af de bedst bevarede templer i Grækenland. Et filmhold var ved at optage nogle detaljer af søjlerne. Her oppe fra er der en storslået udsigt mod Pireus og Athen. Vi fulgte herefter nordkysten gennem nogle små byer, hvor vi standsede. AP skulle bl.a. ringe hjem til Henny. De havde bryllupsdag. Ved en strand, tæt på vejen, så vi hvordan en lokal kone behandlede en nyfanget blæksprutte, for at få den mør. 100 slag mod stenene og udvanding i havvandet.  Vi skulle have frokost. Scooterne skulle først afleveres til aften, så vi havde endnu masser af tid til at udforske øen noget mere. Gennem pinjeskove, olivenlunde, vinmarker og citrusplantager. Efter sigende skulle de have Grækenlands bedste pistacie nødder her på Aegina.

Efter frokost kørte vi af sted igen og kom bl.a. forbi et fuglereservat, hvor syge og beskadigede rovfugle blev passet, indtil de kunne sættes ud i naturen igen.

En kirke eller et kloster på en bjergtop skulle også ses, men vi nåede ikke helt op, vejen var for dårlig til vore små hjul. Mørket var ved at falde på , så vi kørte hjem til båden.

Jeg lavede aftensmad (koteletter og tynd sovs), medens AP og AR så på deres næste projekt: motorbåd sejlads fra Esbjerg til Paris. Flodkort over Tyskland Holland, Belgien og Frankrig blev studeret. I dag er det søndag og i det sidste døgn er der kommet flere store flotte motorbåde ind i havnen. Nogen lige ved siden af os. Nogen medbringer børn, andre hunde og elskerinder, men hvad hjælper det når de næsten ikke må betræde bådende. Hvad fornøjelse er der ved at have så dyre både, når man ikke kan nænne at bruge dem, så de kun er til pynt og pral. På de største både glemte de ikke at lade døren stå åben, så vi kunne se dem sidde der midt mellem dyre malerier og tjenestefolk. Mange af de Græske øer har store vandproblemer, idet der ikke nok ferskvand. Her til øen Aegina kom der hver dag en stor tankbåd med vand, som det tog dem 6 timer at losse. AP skulle ringe til værftet, for at forhøre om der var sikre fortøjningspladser ovre ved værftet, så vi kunne sejle der over. Der var ingen frie fortøjningspladser og det blæste stadig 8 - 10 m/s, så vi valgte at blive i havnen på Aegina til næste dag mandag.

Athen

Søndag formiddag gik med at tjekke de sidste ting på listen. Til middag tog AR og jeg flyvebåden til Pireus havn, og herfra S toget til Athen. Stationen vi skulle stå af ved var lukket, så vi måtte gå lidt længere, bl.a. forbi vindenes tårn på vej op på Akropolis.

Igen en betagende udsigt over Athen by og bugten over mod Aegina.

Det var storslået at se resterne af de mægtige bygningsværker Templerne.

En tur gennem Plaka, her blomstrede cafe og restaurations livet, de små gader var fyldt med borde, hvor folk sad og spiste.

AR havde været her sidste år, og han vidste hvor vi kunne få alle tiders sandwich.

Vi så gardens vagtskifte, både foran parlamentet og præsident paladset, det tidligere kongeslot.

Det gamle stadion var de ved at renovere, det skal være klar til olympiaden næste år. Vi gik igennem nationalparken, der er på 16 ha. Her var en del sjældne planter, samt mange vilde katte.

Vi nåede tilbage til flyvebåden en time før planlagt, men ingen pladser ledige. Der var så tid til en ouzo i ventetiden inden næste afgang. Sad og så mange sjove folk gå forbi. En trak en kuffert efter sig, men havde glemt at lukke den, så tøjet slæbte hen af fortovet.

Der var et stort opbud af politi, - i kampuniformer, - med skjolde stod ved S- banen, vistnok for at holde styr på nogle basketbold fan.

Medens vi var i Athen, var AP ovre og besøge et ægtepar fra Odense. Det var ”Knasten” af Bogense som lige var kommen i havn. Vi så dem fra flyvebåden, og de fik sig en ordentlig vippetur i deres LM 27.

Da vi kom tilbage til Viking var der lige tid til at få skiftet olien på motoren om aftenen. Det var en af de sidste ting på listen, som skulle foretages inden båden skulle på land næste formiddag.

Rimelig tidlig til køjs. Vi skulle sejle tidlig næste morgen, for at sejle de små 20 mil, så vi kunne være ovre ved Sousakis lille værft, midt på formiddagen.

Fra Aegina til Preveza

Vinden var stilnet af, da vi forlod Aegina tidligt om morgenen. Vi så den skønneste solopgang, sikke nogle farver. Strømmen var i den rigtige retning ved værftet, den vendte godt nok 180 grader i løbet af dagen.

Det gik fint med at få Viking op af vandet. Arnes slæbejolle lå henne på stranden, den var en del beskadiget af den hårde medfart den fik i sidste uge hvor vi måtte efterlade den i stormvejret

Sousaki's værft hvor Viking skal på land for vinteren

Viking hales op ( Klik på billederne for forstørrelse)

Der dykkes efter bovanker

Viking på land i sit stativ

Vi faldt i snak med en græker og hans tyske kone, de var ved at give deres katamaran en ordentlig overhaling. Han fortalte han havde været i Tyskland som ingeniør, men havde senere overtaget et familiefirma, der lavede hårnåle og papir clips. Det var ikke gået så godt, så nu var de pensioneret. Katamaranen havde de fået af en gammel mand.

Stor var Arnes glæde, da konen halede en stor fender op af skibs kisten. Den havde vi tabt da vi forlod havnen i sidste uge og hun havde samlet den op. Manden tilbød at køre os til rutebilen senere på dagen.

De sidste ting blev ordnet, sejlene pakket væk, fenderlisten fik lak. Køleskabet blev tømt. Vi pakkede de sidste madvarer sammen, og Arne fandt et par flasker som vi gav grækeren og hans kone.

Grækeren kom endda kørende helt over til båden, læssede vor bagage op i bilen og kørte os op til holdepladsen ved Korinter kanalen. Græsk politik blev diskuteret inden bussen kom fra Athen.

Fem timers bustur, kun afbrudt af sejladsen over til fastlandet, tog det inden vi var tilbage i Preveza.