Forårsklargøring og start på sejlersæson 2003.

Forårsmånederne april og maj blev som vanligt brugt til at klargøre Viking for sommerens sejladser, samt til at gøre udflugter ind på fastlandet. Vi kørte i bil til Grækenland og havde to fine måneder, som blev brugt til klargøring, samt ikke mindst til nogle dejlige køreture ind i landet. Vi kørte igen i år en del rundt på Pelopponnes, som er et meget naturskønt område, og som indeholder mange kultursteder, som man skal besøge. Vi havde også en flot to dages tur over til Korinth, hvor vi havde god lejlighed til at besigtige korintherkanalen fra begge ender og fra toppen. Lidt nord for Korintherkanalen ligger byen Loutraki hvor vi boede en enkelt nat. Dette er simpelthen en pragtfuld by. Smukt placeret ved en stor bugt med en kilometerlang badestrand og byen har en masse kilder, som leverer vand til flotte springvand i byen og vand til mange helsebade. Det er en by vi gerne vil besøge igen.

Vi havde også i år en tre dages udflugt til det sydlige Peloponnes hvor vi blandt andet besigtigede havnemuligheder og ankerbugter på strækningen, som vi måske skal sejle til efteråret.
Peloponnes emmer af historie. Jeg behøver blot at nævne i flæng, Nestors palace ved Pilos, Sparta med den gamle kongeborg, Epidauros med det flotte og berømte teater, Olympia hvor man i næsten tusind år afholdte olympiske lege hver 4. år., de gamle klostre ved Kalavrita hvor den græske frihedskamp startede, og sådan kan man blive ved.

Vi boede i to nætter i byen Pilos, som er en lille hyggelig by, som vi holder meget af.  Vi boede igen i år på hotel Phillip, som har hotellejligheder. Det ligger højt ved den nordlige indkørsel til byen, med flot udsigt ned over havnen og ud over bugten udenfor byen. Ud over det er et charmerende lille sted, så har byen også stor historisk interesse. Det var i bugten ud for Pilos ( bay of Navarino ) at den græske frihedskamp i realiteten blev afgjort i 1827. Her var det afgørende søslag, hvor en lille styrke på kun 26 engelske, franske og russiske krigsskibe ved list og dygtighed besejrede en overlegen tyrkisk,egyptisk flåde som bestod af 89 krigsskibe. På torvet i Pilos er der nu mindesmærke for de tre dygtige admiraler og historiens vingesus føler man også, når man sidder under det kæmpemæssige Platantræ som står midt på torvet. Det er mange hundrede år gammel og dets lange og krogede grene strækker sig ud over hele torvet, det er simpelthen imponerende stort.

Arbejdet på Viking blev dog forstyrret af, at April i år var meget kold og regnfuld. Alt ved båden blev koldt og fugtigt Vi besluttede derfor at leje en lejlighed i Preveza, hvilket vi blev meget glade for. Efter en "hård" dags arbejde med maling og polering, var det dejligt at kunne falde ind på "den blå" cafe i Preveza og få en lille eftermiddags Ouzo og derefter tage ud til "vores" lejlighed, som lå lige ud til kysten. Her kunne vi nyde den herlige solnedgang, - når det ikke regnede eller var overskyet.

Ultimo maj kørte vi bilen hjem, og vi havde under hjemturen nogle gode dages ophold i Italien. Vi kørte rundt om Sorrento halvøen og overnattede på et godt beliggende hotel hvor vi havde første klasses udsigt til Vesuv, og ned over byen Pompei. Efter kig på nogle seværdigheder næste dag i Rom, kørte vi op til Trasimeno søen, hvor vi havde en enkelt ovenatning. Det er et skønt sted og der kommer vi helt sikkert tilbage til igen.

Da vi kom hjem havde jeg nogle dage hjemme i Svendborg, og derefter fløj jeg så med Spies ned til Preveza igen d. 10 juni.

Det gik fint med at søsætte Viking og jeg sejlede straks over til havnen i Preveza. Der gik jeg så og lavede lidt småreparation, samt det evindelige pudsearbejde for rust på det, som er lavet i rustfrit, men som alligevel ruster.

Der var 5 danske både i havnen, så der gik også megen tid med snak og små ture op til de lokale cafe'er, og især "den blå", som er og bliver vores favorit cafe. Måske fordi de serverer nogle gode Ouzo, måske fordi der er en god lokal stemning, med sagte jazz musik eller måske fordi vi sidder midt i Preveza by og nyder vores drink med tilhørende snacks, medens de fortravlede forretningsfolk, husmødre og damer på indkøb, unge på modeshopping, ja, alle drøner forbi, alt imens vi sidder afslappet og nyder tilværelsen, - det er jo herligt.

Der var unormalt varmt hernede midt i juni med dagtemperaturer over 30 grader og nattemperaturer omkring 27 grader, så der blev gjort stort indhug i beholdningen af drikkevarer, og det gik lidt trægt med at få ordnet ret meget på båden.

Havnelivet er herligt, når man er omgivet af gode venner, men alligevel trækker det kraftigt efter at komme ud på havet. Nu skal der snart sejles, og de mange ankerbugter ligger og venter på at få besøg. Solen, varmen og de gode vinde er klar, det gælder blot om af få smidt fortøjningerne til land og det gør jeg så d. 20. juni.