Frede's oplevelser som gast
I
Det Ioniske hav



Frede fra Tåsinge, der har været med som gast ombord på Viking i 14 dage, skriver her dag for dag lidt  om sine oplevelser på turen.
 

Del 1. Preveza, Sivota og Lakka

Del 2. Gaios, Ay Eufemia på Kefalonia,samt Vathi på Ithaka.

Del 3. Meganisi, Skorpio, Lefkas, Preveza.
 
 

Tilbage til forside
 


 

Del 1. Preveza, Sivota og Lakka
 
 

Mandag den18-8.
Turen fra Tåsinge til Kastrup Lufthavn gik planmæssigt. Jeg havde ikke bestilt mad i flyveren, men havde i stedet en god madpakke med hjemmefra, som jeg spiste i lufthavnen.

Flyet afgik til tiden og var også fremme rettidig i Aktio Lufthavnen, der ligger tæt ved Preveza, hvor Arne lå klar med Viking. Turen i flyet var bestemt ikke kedelig. Jeg kom til at sidde ved siden af to søstre. Jeg blev ikke helt klar over alderen på de to damer, men fik dog at vide, at aldersforskellen på dem var 8 år, og jeg vil nok tippe storesøsteren til at være ca. 40 år. Vi fik det særdeles hyggeligt sammen. Yngste søster boede på Østerbro i København og storesøster boede i Gentofte. Det var lillesøster, der havde sponsoreret turen til sin søster, og de var taget afsted uden mand og barn. Det endte med store krammeture i lufthavnen inden vore veje skiltes. Arne var ankommet i Taxa for at hente mig. Der var desværre en hel times ventetid, inden vi fik bagagen, men det lykkedes at få taxaen til at vente til jeg var klar.

Arne havde en flaske champagne klar på køl, så der blev behørigt og med stil budt velkommen om bord. Derefter fik vi et par rugbrødsmadder, idet ålene, som jeg havde med fra øen Birkholm i det Sydfynske blev lagt på frost, da klokken jo efterhånden var blevet ca. 22. Vi var enige om, at det var bedre at gemme ålene til næste dag,. I stedet gik vi til "Den Blå" - et rigtig hyggeligt værtshus i Preveza. Vi skulle jo lige prøve at skåle i Ouzo. ---"Den Blå"  er vidst egentlig slet ikke navngivet, men alle danske sejlere i Preveza kender stedet med de blå vinduer,--- stedet - tjeneren og gaden med de små borde emmer simpelt hen af miljø på meget højt plan. Vi gik tilbage til Viking omkring midnat og gik til køjs. Temperaturen ca. 3l grader i kahytten gjorde det ikke vanskeligt at holde varmen.

Tirsdag den 19-8.
Fik morgenmad - græsk yoghurt med honning samt franskbrød, som vi hentede frisk fra bageren kl. 8.15. Senere på indkøbstur i den meget hyggelige by Preveza, inden vi kl. 11.3o lagde fra og sejlede ca. 25 sm langs kysten på det græske fastland. Badede først i lille bugt, Finn og Grete kom også dertil. Uofficielt hed denne bugt "Gretes Bugt"

Senere sejlede vi ind i en anden bugt (Two Rock Bay) for at få en ekstra dukkert. Grete og Finn kom lidt senere ombord til en "sun-downer". Dette var et helt nyt ord for mig, men jeg tror alle danske sejlere i området ved, at det så drejer sig om en gin & tonic med citronskiver. Der var også hvidløgschips til. Det er en meget god måde at slutte dagen af på, inden aftenen rigtig begynder, - og særdeles hyggeligt.  Klokken blev hen mod 22.oo,  inden jeg skrællede kartofler, og Arne stegte ål. Vi fik en dansk dildsnaps til og efter opvasken sang vi såmænd fra havsejlersangbogen til klokken blev  o1.3o, hvor vi gik til køjs.

 

Frede ved Pargabugten.
 

Onsdag den 2o-8.
Vi havde fået lidt tov i skruen i går. Finn hjalp med at skære det fri. Jeg fik for første gang nogensinde prøvet at snorkle, og det gik fint.Vandtemperaturen var her til middag præcis 3o grader, og luften  mere end termometret kunne måle, men vel nok ca 37 grader mener Arne. Klokken 12.3o startede vi dagens sejltur op langs kysten. Turen blev i dag omkring 2o sm. Kort efter opstarten kom vi hen over en underjordisk kilde ude i bugten. Der kommmer konstant ferskvand op af havet fra en kilde på en havdybde på ca. 3o m. Vejret var fin sol, og da vi passerede et af Apollorejsers store destinationer ved byen Parga, tog Arne 2 fotos. Da var klokken ca. 13.3o. Kort efter fik vi øen Corfu i sigte på en afstand af ca. 12 sm. Vi sejlede videre og efter ca. 2 timer nåede vi ind til vort mål, som var en hyggelig bugt ved feriebyen Mourtus.

 

Finn og Grete dukkede op, lige da jeg var ved at svømme ind med en line, som skulle fastgøres til klippen i  land. Arne lod ankeret gå og kunne ved hjælp af sin bovpropel holde Viking stille, til jeg nåede ind og fik fastgjort tovet. Finn og Grete lagde sig om på den anden side af klippen, og kort efter kom Finn susende i gummibåden påmonteret en 5 HK påhængsmotor. Vi skulle ombord på deres båd "Grace" (navnet betyder: "Den Skønne"), da der var inviteret på kaffe. Det viste sig, at Grete havde bagt en dejlig kage under sejlturen, pyntet flot med chokoladeglasur.  Vi hyggede os med dette, og Finn fremviste stolt sine motoriserede spil. Til gengæld havde Arne vanskeligt ved ikke lige at komme til at nævne sin bovpropel. Senere da solen var på vej ned, fik vi en sun-downer  samt chips. Kl. ca. 2o.3o blev vi sejlet retur til Viking med gummibåden. En time senere blev vi afhentet igen, og nu sejlede vi alle fire i gummibåden hen til havnen ca. ½ sm. fra båden. Der var mange store og dyre både, og der var restauranter tæt langs kajen. Vi havde aftalt, at vi skulle spise pizza, og det må siges, at det var rigtig lækkert. Vi fik diverse salat og brød med tatziki samt en øl til, og efterfølgende fik vi skam også rødvin til pizzaen. Det var en dejlig aften og i det hele taget en rigtig god dag. Efter at Finn igen havde fragtet os tilbage til Viking i gummibåden sluttede Arne og jeg af  med en godnatøl, inden vi gik til køjs godt midnat.
 

 

 

Torsdag den 21-8.
Vi startede med at skulle have øjnene helt åbnet op. Det sker bedst ved en lille tur op på dækket i underbukser. Vandet var rent og klart, og der var masser af fisk at kigge på. Da Arne fandt en skive franskbrød frem, vrimlede det simpelt hen med fisk. Det var sjovt at se dem springe efter brødet. Efter morgenmaden fik vi vort daglige morgenbad, og vi kunne svømme ind til den pæne badestrand, der lå ca. loo m fra båden.

Hen på eftermiddagen dukkede der en "førerbåd" til en flotille op. Skipper var fra Australien, og Arne kendte ham fra tidligere. Han  var sejlet i forvejen for at finde ankerplads til sig selv og sine 11 andre både, som er lejet af sejlende turister. Han ville gerne have vort anker flyttet lidt, så der var plads nok til opankring af de 12 både, og dette var helt ok for Arne. Australieren sagde at han var en stærk mand og let selv kunne flytte ankeret. Han havde dog en hjælper i en gummibåd og de fik løftet vort anker op og sejlet det på plads. Vi fik 2 kolde som tak for venligheden.

 

 

 

Hen under aften roede vi over til samme havn, som vi var i dagen i forvejen. Arne skulle på netcafe, da der var kommet ca. 73 stk. ikke velkomne e-mails, der lige skulle slettes. Vi hyggede os efterfølgende og så lidt på byen, - inden vi roede tilbage til Viking. Vi skulle have bøf med bløde løg, som Arne tilberedte på bedste vis sammen med en fin salat. Vi delte en flaske rødvin til og klokken var omkring o1.oo inden vi gik til køjs, da opvasken var klaret.

 


 

Fredag den 22-8.
Efter morgenmaden og den sædvanlige svømmetur gjorde vi klar til at sejle over til øen Paxos.  Arne kendte en dejlig bugt, hvor vi kunne ligge for anker med agterfortøjninger ind til klipperne. Bugten hedder Lakkabugten, og er et meget lækkert sted at besøge. Der lå nok omkring 3o både i bugten, men Arne havde oplevet dobbelt så mange ved tidligere besøg. Vi roede hen under aften tværs over bugten, og kom ind til byen Lakka. Der var mange både ved kajen, og byen var rigtig hyggelig. Vi var tilbage ombord på Viking omkring kl. 22.oo. Vi fik en forsinket sun-downer inden Arne lavede en lækker ret med fars - pasta - og en masse andre gode ting. Vi spillede god musik på CDèren, og hyggede os med rødvin til klokken var omkring o1.3o.

 

 

Tilbage til top af side
 

Del 2. Gaios, Ay Eufemia på Kefalonia,samt Vathi på Ithaka.
 

Lørdag den 23-8.
Der var vand på gulvtæppet ved pantryet. Det havde dryppet fra en læk på en slange fra ferskvandstanken hele natten. Arne fik skåret lidt af slangen, så skaden blev repareret fra morgenstunden af. Jeg nåede at få et havbad, inden vi fik morgenmad. Senere var jeg igen i vandet og fik samtidig frigjort fortøjningerne fra klipperne. Derefter sejlede vi ca 5 sm. og kom ind i alletiders havn ved byen Gaios. Det er første gang vi ligger ved kaj og kan gå direkte på land, siden vi lagde ud fra Preveza i tirsdags. Der var forskellige ting, der skulle gøres. Mens jeg fandt en container til affaldsposerne, fandt Arne symaskinen frem for at reparere solsejlet.

Senere gik jeg en tur på egen hånd, mens Arne fik sig et lille hvil. Derefter gik vi en tur langs havnen. Der var meget miljø, og der var godt med kunder i de mange små tavernaer, hvor man på bedste måde sørger for at have skyggesteder og lidt godt til halsen og ganen. Et stykke fra havnen var der en dejlig badestrand, hvor der også var meget at kigge på. Jeg fik taget  et billede af "Viking" ved kajen, og senere et foto af en den lille røde kirke. Vi gik også op ad stejle veje, og kom derfra igennem byens smukke gader med masser af små butikker og cafeer m.v. Det var en rigtig hyggelig by. og jeg fik taget fotos af havnen og byen fra steder, der lå højt placeret.

 

Vi sluttede turen med at besøge 2 grønthandlere og købte mange gode ting ind til brug for aftensmaden. Arne fandt wok-gryden  frem og brunede det oksefars vi havde tilbage i køleren, mens jeg snittede grøntsager i passende størrelse, hvorefter det også kom i woken. Det blev en dejlig ret, og der var naturligvis rødvin til.
 

Søndag den 24-8.
Vi stod en times tid tidligere op end det sædvanlige, og vi lagde fra kaj allerede kl. 8.2o. Vi havde en tur på ca. 6o sm. foran os, og da Viking for motor sejler bedst med en fart på 5 knob, ville det jo give 12 timer på vandet. Vejrudsigten lød på 3 - 4 sek.m., men da Arne vidste, at der ofte hen på dagen kommer mere vind, blev både Mesanen og Storen gjort klar. Vi fik da også begge sejlene op, men der var ikke den store fremdrift ved vindens hjælp. Vindmåleren viste 2 sek.m det meste af dagen, og vindretningen kom meget af tiden næsten forfra. Vi fik dog lidt støtte for dønningerne, så det var en rolig sejlads i meget varmt vejr. Sidst på dagen fik vi dog mere vind, og genuaen var da til fin hjælp.

Turen gik mellem øerne Paxos og Anti Paxos og derfra ud i åbent farvand. Jeg fik lov at lægge rute ind på plotteren og fik lært en del om Vikings navigationsudstyr, som er på et særdeles teknisk højt niveau.
Vi sejlede ned langs øen Lefkas vestlige side og ned mod øen Kefalonia, hvor vi kom i havn præcis 12 timer efter start.

To gange var vi så heldige at møde delfiner. Første gang var det mig, der fik øje på flokken lidt på afstand. Jeg råbte "Hvaler -Hvaler" og Arne var meget hurtigt på dæk. Vi sejlede op på siden af dem, og de fulgte båden et godt stykke tid, mens de "legede" med hinanden og båden på skift. Senere på dagen mødte vi en endnu større flok, og det er bestemt en stor oplevelse at møde disse flokke af delfiner. Vi sejlede om på øens østside og kom ind til byen Ay Eufimia. Vi kom til at ligge i rigtig havn igen. Efter sun-downeren, som blev indtaget i cockpittet - gik vi i byen for at spise en dejlig ret med lam. Forretten var en fin skål græsk salat og tilbehøret var naturligt nok rødvin. Vi havde en hyggelig aften - gik lidt sent til køjs - og sov længe, da vi havde besluttet at blive i havn næste dag.

 

Mandag den 25-8.
Stille og rolig dag. Jeg har lidt problemer med bentøjet (skade på skinnebenet), - måske skal jeg have antibiotika mod betændelse, - vi får se, om jeg kan få de rigtige piller, hvis det skulle blive nødvendigt at få en sådan kur. Klokken var ca. 18.3o gik vi over på et apotek, som lå tæt ved havnen. Det viste sig, at jeg kunne få nøjagtig den samme slags piller, som jeg plejer at få mod betændelse i Danmark, og jeg behøvede ikke at søge læge for at få recept. Det var blevet helt tydeligt, at der var dannet betændelse ved skinnebenet, og der er for mig ingen tvivl om, at havde jeg ikke "leget min egen læge" - eller hvis jeg ikke havde kunnet få de rigtige piller, var den sidste uge ikke blevet så rar for mit vedkommende. Dagen sluttede med sun-downer i båden efterfulgt af dejlige bøffer, som Arne lavede. Tilbehøret var skiveskårne kartofler og løgskiver brunet og stegt i pande samt krydret med lidt salt og med en kvist rosmarin, som vi havde plukket i Preveza den 19. aug., - kort før vor "dejlige eventyrsejlads" startede op.

 

 

Tirsdag den 26-8.
Dagen startede op med små 2 timers let skydække, hvilket var en god ting, da temperaturen så blev sænket til 27-28 grader. Omkring midt på formiddagen kom solen og varmen op på de sædvanlige ca. 33 - 36 grader. Vi lagde fra klokken 11.3o og sejlede stik mod øst og dermed syd om øen Ithaca. Vinden var østlig, så det var først da vi kom om på den østlige side af Ithaca, vi fik lidt gavn af forsejlet. Det var en meget behagelig sejltur, og jeg havde fået det noget bedre med bentøjet, efter at medicinen var begyndt at virke. Hævelsen i fødderne var også svundet en del. Vi sejlede ca. 17 sm., og jeg øvede mig i at lægge rute ind på den sidste del af turen, hvor vi skulle runde nogle pynter, inden vi kunne lægge til i havnebyen Vathi.

 


Det er den største by, vi har besøgt, siden vi var i  Preveza. Byen strækker sig godt op på bjergene, og der er kun åbent ud mod nord. Der er rigtigt skønt at være, så det bliver til en ekstra nat inden turen går videre.

 

Vi har været på netcafe, da Arne nu har fået over 3oo e.mails, som skal slettes. Der er masser af spamming og virusproblemer i disse dage, hvilket også har været nævnt over kortbølgeradioen et par gange. Det er både besværligt og kostbart hele tiden blot at skulle købe cafetid, for at få alle disse mails slettet. Vejrudsigten til i morgen kunne godt give et prej om lidt bygevejr, men resten af ugen skulle det igen blive "bornholmervejr" på vandet, og de sædvanligt 33 - 36 grader i luften, og 3o grader vandtemperatur.

 

Vi spiser en rest fars til aften, og senere er der underholdning på byens torv. Det blev til, hvad jeg vil kalde en meget positiv oplevelse af en aften, og her var den stille aften og den meget smukke by og havn med sin flotte belysning en vigtig ingrediens.

 

 

Da klokken var lidt over 2o.3o, kom der gang i underholdningen, og stemningen blev hævet  til det højsteste, man næsten kan opleve. Hovedkraften i underholdningen var en pige med en utrolig god sangstemme. Hun sang med en stemme, der mindede meget om Nanna Mouskuri's stemme, og til tider vil jeg mene, at  klarheden i stemmen næsten overhalede  klarheden i  Nanna M's stemmeføring. Det var simpelt hen bare så smukt at høre på. Der var også  mandlige sangere med til at underholde, og både musikken og sangen var klart som græsk musik lyder, når det er bedst. Da underholdningen efter ca. 3 timer var slut, fik Arne kontakt med en af de medvirkende, og det lykkedes at få købt hele 5 CD´re, som vi gentagne gange har lyttet til ombord i Viking i de efterfølgende dage. Jeg må sige, at det var en rigtig god aften. Vi gik til køjs omkring kl. o1.oo, og jeg faldt omgående i søvn, - og  jeg sov så godt den nat, at jeg slet ikke registrerede, at det blev Thunderstorm senere ud på natten. Jeg hørte først, da det regnede ned "i stænger", og da var blæsevejret væk. Det var i øvrigt det eneste regn, vi fik i løbet af de 14 dage, jeg var med ombord.

Tilbage til toppen
 
 
 

Del 3. Meganisi, Skorpio, Lefkas, Preveza.

Onsdag den 27-8.
Det havde godt nok lynet en del i aftenens løb, men der var hverken blæst eller regn, da vi gik til køjs kl. o1.oo. Arne vågnede op omkring klokken o3.oo, og da var vinden kommet godt op i styrke. Vindroret gik desværre lidt op op i stenmolen, inden Arne fik Viking trukket længere væk fra kajen, og det måtte konstateres, at en stålstang ved vindroret, havde fået et tryk, og var blevet bøjet en del. Dog havde skaden ikke  betydning for den fortsatte sejlads. Da klokken var omkring 1o.3o, var vi klar til at sejle ud af den flotte bugt/havn, og kursen blev nu lagt mod øen Meganisi og bugten med byen Spartahori. Sejlturen var på 19 sm i nordlig retning.

 


Jeg fik igen lov til at lægge en rute for sejladsen, og jeg begynderer så småt at have føling med brugen af navigationsudstyret. Til gengæld har jeg mere end svært ved at styre båden, mens jeg samtidig  skal lægge waypoint og rute ind, så hvis jeg selv skulle klare begge dele, ville jeg nok lægge ruten ind, inden vi gik fra havn. Spartahori ligger meget smukt og meget højt hævet over havnen.

Vi gik en tur op til byen via mange trappetrin.

 

Vi besøgte også en taverna, hvor vi fik Ouzu, og hvor jeg pludselig fik lyst til at snuppe et helt fed hvidløg fra en skål, der stod ved den grill, der var ved at blive tændt op i. Jeg fik at vide, at det var godt for hjertet, og inden jeg vidste af det, fik jeg en krammer af den servitrice, der havde betjent os.(gætter på, at hun samtidig var en del af husets familie)  Jeg havde i forvejen signaleret til husets ældre "morlille", at jeg gerne ville betale vor regning. Da det så ud til, at hun forventede, at kunderne kom til hende for at betale, tog jeg resolut glas m.v. med hen til disken fra vort bord inden vi gik, og som tak herfor, fik jeg da også en krammer af "ældremorlillen".


Arne var så frisk at at tage et billede af situationen, da jeg sad med begge de græske damer med hver en arm om halsen på en bænk.

På vejen ned mod havnen fik Arne øje på en båd med dansk flag, og han mente ret sikkert at vide, hvis båd det var. Han ringede til dem fra mobilen og fik også kontakt med bådejeren. Dette havde dog ikke været nødvendigt, da de pludselig dukkede op på vejen, hvor vi gik, - de var nemlig på vej op til byen, som vi lige havde besøgt.
Vi snakkede kort med dem inden vi fortsatte ned til Viking, hvor Arne ville lytte til kortbølgeradioen klokken 18.oo, hvor der er træfpunkt mellem danske sejlere i området. Vi tog et lille hvil efter sun-downeren, idet jeg dog først var en tur i vandet. Senere spiste vi på den restaurant ved havnen, der havde sørget for ankerlinen, da vi ankom. Vi fik lammespyd som hovedret og is til dessert. Forretten var 2 forskellige ting, nemlig Octopus, som er marinerede 8-armede blæksprutter, og den anden forret var lavet af Auberginer i en lækker dressing. Alt var fortræffeligt i smagen, og det skal huskes, at vort bord stod så tæt ved vandet, som det kunne, uden at vi fik våde tæer. Det var alt ialt som sædvanligt en rigtig god dag, som sluttede med musik fra CD´ren, inden vi gik til køjs omkring midnat.

 

Torsdag den 29-8.
Jeg startede min dag med en frisk dukkert omkring klokken o8.3o. Da jeg kom op i båden, var Arne i gang med at forberede morgenmaden. Vi fik som ekstraret  et blødkogt æg, og jeg fik gang i den bærbare for at skrive. Om lidt er det hensigten, at jeg skal hejse Arne op i toppen på Mesanmasten, da der er noget, der skal ordnes ved flaget.

Planen om masteprojektet blev dog udsat lidt, da Arne mente det bedst at lægge fra i god tid for at få en god ankerplads i Abelikebugten, som ligger  i den nordøstlige ende af Meganissi-øen.
Det var et pragtfuldt sted at være, og desuden var der den fordel, at man kunne ro i land ved bugten og følge en lille sti op over bjerget og ned til havnebyen Vathi. Efter at have badet et godt stykke tid, blev det min opgave at svømme ind med de sædv. to stykker tovværk, som skulle lægges om klippestykkerne for at holde agterenden af Viking på plads. Arne har et par stykker  tovværk, der normalt bruges til dette for at skåne de lange liner, som først bliver gjort midlertidig fast på klipperne. Jeg "kløjsede" i det, idet jeg tabte det ene stykke tovværk under svømmeturen mod land. Det ca. 5 m lange reb lå pludselig på bunden på omkring 5,8 m vand, men kunne fint ses i det klare vand. Jeg prøvede at dykke derned, men saltindholdet i vandet gør det mere end svært at komme ned på bunden. Arne prøvede også et par gange, men ingen af os kunne i første omgang nå derned. Jeg var i gang med at finde fiskeline og pirke frem, da Arne pludselig fik styr på teknikken med at komme ned til bunden, og det siger sig selv, at Arne var ret stolt over at have været nede på små 6 meters dybde for at hente tovet op. Senere hejste jeg så Arne op i Mesanmastens top, og opgaven deroppe blev også klaret unden problemer. Alt i alt havde Arne den dag så været ca. 15 m oppe og nede omkring båden.

 

Hen under aften roede vi ind til land og gik op - over bjerget - og ned til byen, hvor vi provianterede lidt til aftensmaden samt fik en ouzo på en taverna, inden vi vendte tilbage til Viking og den obligatoriske sun-downer. Aftensmaden blev tilberedt på wok'en og var som sædvalig i top.
 

Lørdag den 3o-8.
Mens vi fik morgenmad, dukkede der pludselig en fisker op i bugten, hvor han sejlede omkring og råbte, at han havde fisk til salg. Han havde en pæn og rimelig stor lakselignede fisk, som han gerne ville sælge for 5o euro, men vi nøjedes med at købe 4 små fisk, der minder om barsfisk. Der var nu ikke meget af dem, da vi først havde fået dem renset, men de må række til et måltid (pris 1o euro). Derefter lagde vi fra og sejlede op mod øen Skorpios, hvor den kendte skibsreder Onassis og Jacqueline Kennedy har haft et af deres mange domiciler. Det er en pæn stor ø, og vi sejlede næsten hele vejen rundt om den. Vi så nogle af gæstehusene, samt de ansattes tjenesteboliger på afstand, men det er stadigvæk ikke tilladt at gå i land på øen, som jo nu passes og vedligeholdes af en fond. Vi kom oså helt tæt på et pænt stort badehus og fristed, som Jacqueline havde ladet opføre for at kunne være helt alene, når der var behov for dette. Endvidere var vi inde på havneområdet, som Onassisfamilien havde til deres megastore lyst yacht "Christina". Båden ligger der ikke mere, da hverken en datter eller andre i familien ønskede at overtage den, men ankerpladsen er stadig intakt ligesom plæner og parker passes, som de tidligere blev det. Skibsrederen afgik ved døden i 1975.


Fra Skorpios sejlede vi til turistbyen Nidri, hvor man nok vil møde mange danske charterturister, hvis man går i land. Vi kom gennem flere bugter, inden vi længst inde i Vlicobugten mødte Jonna og Jens fra Jyllinge. De har ligget i lang tid i denne bugt, med deres båd "Linie 37". Der var utrolig varmt, og det var bestemt virkelig en bugt, hvor menesker der holder af varme skal ankre op, men det var nu rart at komme videre mod nord og op mod byen Lefkas, idet vi på denne tur fik en frisk brise at sejle på. 

Efter at have tanket diesel mødte vi Hanne og Poul, som  lå i deres båd "Nessie" tæt ved vores. De har hjemsted i Skagen, men har sejlet mange lange ture. De har til hensigt at sejle til Rom her i sept. måned, inden de efterlader båden der for vinteren. Næste år har de planer om at sejle mod de Canariske Øer. Vi inviterede dem på en øl ombord på Viking. og blev senere inviteret til sun-downer i deres båd kl. 2o.oo. Det var en dejlig båd, som de havde købt i bytte med deres gamle båd "Monsunen" sidste forår. Vi havde en hyggelig aften, og sluttede dagen med et let aftensmåtid m/rødvin, da vi kom tilbage til Viking omkring klokken 22.oo
 

Søndag den 31-8.
Efter morgenmaden skulle Arne prøve at hjælpe Poul på båden "Nessie" med noget måling vedr. strøm m.v. Jeg skrev lidt på computer imens, og da dette var klaret gik, jeg en lille tur langs havnen for at se på de skader, som jordskælvet havde anrettet. Man havde for nylig lagt pæne fliser osv, men nu var der store revner,som man dog havde lappet en del på de værste steder. Mange huse var også beskadiget og lukket af med rød-hvide strimler, og det var mærkeligt at tænke på, at det kun var godt 14 dage siden, at jordskælvet på 6,5 på richter-skalaen havde fundet sted. Imellemtiden havde broen ("færgen") over til fastlandet været lukket det meste af dagen, mens man reparerede på den i døgndrift. Nu var broen dog klar igen og åbnede hver hele time som tidligere.Da jeg kom hen i nærheden af Viking, kaldte Hanne på mig, og jeg kom ombord på "Nessie" og fik kaffe og en hyggelig sludder. Hanne har været sygeplejerske i 4o år og da jeg fortalte, at jeg havde problemer med skinnebenet, tilbød hun at lægge et plaster med en salve, som i løbet af få dage ville få betændelsen til at forsvinde indefra. Poul havde en tilsvarende skade på sit ben og var også i samme behandling , så nu var vi to med samme slags plaster. Jeg var meget glad for hjælpen. Derefter gik Arne og jeg en tur i byen Lefkas, hvor vi så både butikker og smalle gader med beboelseshuse. Det er en rigtig hyggelig by, men der er jo sket en del skader på huse flere steder. Vi sejlede fra Lefkas kl. 15, og ankom til Preveza ca. kl. 16.3o. Det var en fin sejltur i omkring 6 - 7 sek.m. foran for tværs.

Nu har jeg så stoppet motoren for sidste gang på denne hvad jeg vil kalde en rigtig eventyrtur. Arne har virkelig gjort alt for, at vise de Ioniske øer frem på en fornem måde, krydret med alle mulige oplysninger og masser af bøger og kort, og det har været en supergod tur, som jeg vil mindes med glæde lang tid frem. Heldigvis har Arne også givet udtryk for, at vi har haft det rigtig hyggeligt sammen, og det kan jeg kun tilslutte mig.

Det har virkelig været hvad jeg vil kalde en oplevelse for livet, som jeg med glæde vil kalde frem i erindring lang tid frem.

Tak for at jeg måtte være med på denne tur.

Frede fra Tåsinge.

Tilbage til toppen

Tilbage til forsiden