Internet for Havsejlere.
Brug af internet som informationskilde og til forsendelse af Email er en stor behagelighed.
Her kan du læse om de praktiske erfaringer med brug af internet,
samt tip omkring opsætning af adresser for Email og internetadgang.

Indledning - generelt
Internetcafe
Oprettelse af mailboks og Email adresse.
Webmail
Overførsel af tekst til / fra PC
Opkobling via mobiltelefon og PC til internetkonto i Danmark.
Internetadgang via mobiltelefon til "lokal" Internetudbyder
Data for opsætning af internetadgang i Spanien
 

Retur til startside

 
 
 
 

Indledning
Brugen af internet og Email, er vel nok den kommunikationsform som p.t. er den mest anvendte af Havsejlere, som er på langturssejlads. Email giver let og hurtig kontakt med familie og venner for udveksling af større meddelelser. Meddelelser og breve når hurtigt frem såvel til bekendte, som er i Danmark; som til andre sejlere rundt i verden. Spørgsmålet er jo så blot hvornår og hvor ofte folk åbner deres mailboks.

For små hurtige beskeder er SMS (short message service, på mobiltelefon ) dog hurtigere og lettere at anvende i praksis.
Adgang til internet er absolut en stor behagelighed, med de mange informationer man har til rådighed. Vi bruger i stor udstrækning internet; primært til hentning af Email, men også til indhentning af vejrmeldinger og 5 døgns vejrprognoser. Nyhederne i DK henter vi hurtigt hjem på www.worldradar.dk Information om de områder vi sejler i har jo også nogen betydning, ligesom det er elegant at kunne følge med i rejsemuligheder til/fra Danmark når der skal skiftes besætning.

Jeg har nedenfor anført nogle af vore praktiske erfaringer med internet og Email, og måske andre kan have glæde af disse. Jeg undlader bevidst at skrive om sidste nye skrig og hvad der er på vej. Ligeledes undlader jeg at kommentere Internet via kortbølgeradio, via satellittelefon og via Inmarsat, idet det for os er "rævedyrt" at anvende, eller det kræver en del specialudstyr om bord. Jeg gør absolut ikke krav på at have dækket alle aspekter, og ligesom med andre EDB områder så kan nogle af tingene gøres på flere måder. Jeg beskriver tingene ud fra vores praktiske erfaringer og hvad der kan bruges af alle - nu.
Det er svært at vælge hvor detaljeret man skal skrive om opsætning af modem, internet browser og email program. Jeg prøver at stile mod de som kender lidt til teknikken, vel vidende at nybegynderne mangler detaljer, og mange "nørder" finder informationerne værende på et lavt plan og kedelige.
Til orientering kan jeg oplyse at vort udstyr om bord begrænser sig til en ældre bærbar PC. For at spare plads på harddisk og opnå hurtig opstart bruger vi stadig Windows 95 med Internet Explorer og Microsoft Outlook Express version 5, og det fungerer fremragende til de hastigheder vi i dag kan anvende med mobiltelefon på nettet. Vi har endvidere en lille sort/hvid blækprinter, så vi kan udskrive de modtagne vejrmeldinger og Email m.v. Vores mobiltelefon er en ældre Nokia (model 6210). Den fungerer tilfredsstillende, og udmærker sig ved at have indbygget modem.
Spørgsmål om udstyr er jo en personlig sag, - som med biler og både. Skal man have udstyr, så man kan imponere oppe på kajen eller i baren, ja så må man købe det sidste nye og avancerede. Det er dyrt, og man har så et ½ til 3/4 år til at blære sig lidt, indtil man igen er uhjælpeligt bagud med den nyeste teknik. Vores indgangsvinkel er køb af godt velafprøvet udstyr, hvor børnesygdommene er afhjulpet. Eventuelt købe godt 1-2 år gammelt brugt grej, som ofte kan købes til 25-30% af prisen for sidste nye. Skulle man miste eller få ødelagt sin PC (grundet stød eller fald ), ja så er er der for os også forskel på om man har betalt 15 - 20000 kr. eller man har kunnet nøjes med at betale 5 - 7000 kr.
Tilbage til Top
 

Internet café.
Internet café'er findes nu i de fleste havnebyer. Man skal ikke spørge mange steder, før man får oplyst et par adresser, og ofte kan man få disse oplysninger på havnekontoret.
I forhold til opkald via mobiltelefon vil Internet café næsten altid være den billigste form for at få adgang til nettet. Opkald via mobiltelefon er fint til at hente og sende Email, men skal man på nettet for at hente andre informationer så løber omkostningerne meget stærkt. Derfor skal man på nettet i længere tid, så er internetcafé løsningen.
Priser og kvalitet på internetcafé'er varierer voldsomt, og det kan godt betale sig at shoppe lidt rundt i byen, for at finde et sted hvor priserne er rimelige, og hvor man har noget ordentlig udstyr. Det kan også være irriterende at sidde i et lokale som er fyldt med meget unge mennesker, der ivrigt og larmende er travlt optaget af at spille sidste nye baner på Counterstrike.
Skal man lave større undersøgelser på nettet og kigge i de teknisk avancerede sider med mange billeder og flash etc., så er det jo en fordel man vælger en internetcafe, som har en god og hurtig forbindelse til nettet. Igen, er stedet fyldt med mange mennesker der spiller avancerede og "tunge" spil over nettet, så må man ofte indstille sig på nogle meget lange svartider.

Er man lidt heldig kan måske få gratis adgang til internet.
Enkelte havne, bl.a Villamoura i Portugal, giver fri adgang til internet. I Ayamonte, hvor vi overvintrede, kunne man med "lidt Charme" få adgang til internet via havnekontorets PC. Jeg er overbevist om at større marinaer fremover vil se mulighederne i at tilbyde denne facilitet til sine gæstesejlere.
Er man i en by et par dage, er det en god ide at finde det lokale bibliotek. Her er der ofte mulighed for at komme på nettet, og det er gratis. Man skal dog være indstillet på, at der ofte skal bestilles tid, og man kan muligvis kun få tildelt max. 1 time pr. gang, hvilket jo også er rigeligt for at hente nyheder, vejrudsigter samt tømme sin mailboks.
Andre steder har vi benyttet restauranter og cafeér hvor kunderne kan bruge en PC opstillet for kunder. Man må så købe en øl, eller lidt Tapas for at få adgang til Computeren.
Ellers er systemet enkelt. Man betaler for den tid man sidder ved computeren. Priserne, som vi har set dem, varierer fra det dyreste ca. 40 kr. pr time ned til det almindeligste som er 20 - 25 kr. pr time. Enkelte steder kan man her i Spanien køre for 15 kr. pr time i formiddagstimerne.
Afregningssystemerne varierer en del. De helt enkelte er hvor ejeren manuelt holder øje med tiden man bruger. Minimumstiden vil her ofte være en kvart eller en halv time. Andre steder er helt automatiske, hvor man indkaster mønter løbende for den tid man bruger, ligesom i en normal telefonboks. Et smart system der vinder større udbredelse her i Spanien er, at man betaler forud for en vis periode ½ - 1 eller 2 timer.Man får så tildelt en kode der bruges til at logge ind på en ledig computer. Straks man er færdig logger man ud og den resterende tid gemmes. Næste gang man kommer indtaster man igen sin kode ved en ledig computer. På denne måde kan man besøge stedet mange gange for at hente mail eller vejr, uden at skulle have kontakt med personalet og fifle med småmønter. Man finder en ledig computer, indtaster sin kode og man er på.
I Portugal er der nu mange posthuse ( Correos ), som har opstillet en computer med internetadagang. Her køber man et taletidskort med 5 timers adgang til ca. 45 kr. (år 2000). Fordelen er også her at man kan komme og gå, som man lyster, og der bliver kun trukket på kortet når man er on line. Bruger man ikke al tiden på internet kan man fra samme terminal foretage almindelige telefonopkald og bruge resten der.
Tilbage til Top
 
 

Oprettelse af mailboks og Email adresse.
Har man ikke allerede oprettet internetforbindelse og mailboks, er det mest smart at gøre det inden man rejser hjemmefra. Skal man "kun" have en mailboks er det hurtigt og enkelt at oprette denne på www.hotmail.com, - www.sol.dk - www.ofir.dk - eller en anden som tilbyder hosting af mailbokse.
Man skal selv vælge sit brugernavn som så bliver første del af navnet på den nye Email adresse.
Sørg for at have et par alternativer parat inden du starter på oprettelsen. Det er irriterende at sidde ved computeren midt i oprettelsen, og i hast skal til at finde et passende og godt navn, som man kan lide til ens nye Email adresse. Det er jo ikke sikkert at det navn du brændende ønsker dig er ledigt. Eksempelvis er vores bådnavn Viking forlængst anvendt af andre.
Du skal også vælge og indtaste en adgangskode - password - så kun du kan komme ind i mailboks'en og redigere i denne. Valg af password volder som regel ingen problemer, blot er der ofte krav om mindst 7 karakterer. Vælg en adgangskode - password - som er let at huske og let at indtaste. De danske vokaler æ,ø,å kan ikke bruges.
Når man opretter sin mailboks hjemmefra, kan man i ro og mag afprøve og afteste denne inden man drager af sted. Det vil også være praktisk at man, inden afrejsen, inde i mailboksens adressekartotek får indtastet email adresserne på de venner og bekendte man på forhånd ved man vil skrive til undervejs. Det er betydeligt lettere at vælge en forud indtastet adresse fra adressekartoteket, fremfor at skulle skrive denne hver gang man skal sende en mail. Det vil ligeledes være en god ide lige at teste, om man nu har fået adresserne oprettet rigtigt ved at sende en lille hilsen. Det er betydeligt lettere at gøre det hjemmefra i ro og mag, fremfor når man sidder akavet, med for lidt bordplads på fremmed computer. Det har så også den fordel at man får rundkastet sin nye Email adresse til de, som man ønsker skal kende den.
Tilbage til Top
 
 

WEBMAIL
Brug Webmail som adgang til din mailboks hvis du allerede har en Email adresse.
De fleste har vel allerede i dag oprettet internetforbindelse med en tilhørende mailboks til en dansk internetudbyder. Denne Email adresse, som er sendt ud og er kendt af en stor del af ens omgangskreds, er det naturligvis det smarteste at beholde. Skift af email adresse er irriterende for ens venner og det kan let give anledning til fejl.
Nogle vælger at oprette en ny mailadresse når de tager af sted på langtur. De beholder den kendte adresse på Worldonline.dk. - Tele.dk, - Cybercity.dk, eller hvad det nu hedder og de opretter så en ekstra mailboks enten på Hotmail.com eller Sol.dk eller Ofir.dk eller en anden udbyder. Hensigten er at disse mailbokse kan læses direkte fra internettet; men det er som nævnt besværligt og giver let anledning til fejl hos ens bekendte, som sikkert har ens adresse registreret i sit adressekartotek. Når man er undervejs er det heller ikke smart at skulle holde øje med flere mailbokse. Jeg taler af erfaring.
Jeg anbefaler derfor at man fortsat bruger sin gamle og kendte adresse, hvis man har en, og at man bruger én og kun én Email adresse.
Når man har en internetforbindelse med tilhørende mailboks til en dansk udbyder, er normalen den, at man ringer op og får overført sin post fra serveren til sin lokale computer ved hjælp af et mailprogram f.eks. Outlook Express. Når man sidder på internetcafe er der sjældent adgang til Outlook Express, og hvis programmet findes, er det ikke sat op til at kommunikere med den danske internetudbyder. Det kan naturligvis opsættes med de rigtige parametre, med det er besværligt og kan derfor sjældent anvendes i praksis.
De fleste internetudbydere har nu en facilitet som hedder WEBMAIL. Hvis man går ind på hovedsiden - Portalen - for den internetudbyder, hvor man har sit abonnement, finder man ofte punktet - webmail -(eller Email). Det kan ligge "gemt" under punktet services eller tjenester, men det er der; et eller andet sted. Hvis man skriver adressen ned kan man gå direkte ind på webmail når man sidder på internetcafe et eller andet sted i verden. For Teledanmark hedder den eksempelvis www.mail.opasia.dk For Tiscali ( tidligere Worldonline) hedder den http://webmail.tiscali.dk Cybercity er www.webmail.cybercity.dk Test selv og noter den rigtige adresse inden du tager af sted.
Når man er inde på siden med webmail, skal man indtaste sit brugernavn samt sin adgangskode til mailboksen.
Herefter er man inde i mailboksen og kan læse sine breve. Man kan skrive nye breve og herunder har man adgang til alle de adresser man allerede har oprettet i sit adressekartotek. Man kan selvfølgelig også oprette nye eller rette og slette, hvis der er behov for det.
Her er det vigtigt at anføre, at når man går ind via webmail, så bliver ens Email liggende på serveren, og kan læses igen og igen. Når man vil slette gamle breve, skal man fysisk afmærke disse og klikke på slet knappen. Er man væk i længere tid, bør man løbende slette gammel post på serveren.

Punkt 1.: For at de ikke ligger og fylder, idet nogle internetudbydere har et max. på 5 MB plads for den enkelte postkasse.

Punkt 2.: Hvis man ikke løbende har slettet "vil hele dynen" bliver læsset ned første gang man kobler op med et mailprogram, og det kan jo blive en større sag.

Webmail er en rigtig god facilitet, og jeg kan varmt anbefale til alle at bruge den, når man er væk hjemmefra.
Tilbage til Top
 
 
 

Overførsel af tekst til / fra PC
Man finder hurtigt ud af, at det er svært at holde styr på de mange informationer, man får via Email. Man finder også hurtigt ud af at der let går megen tid med fysisk at skrive nye Email; især når man sidder akavet ved en fremmed computer, hvor tastaturet måske er anderledes udformet, og som naturligvis mangler de danske vokaler æ,ø og å. Det er ofte her der går rigtig megen tid på internetcafé.
Her kan det være en fordel at have en lille bærbar pc med om bord. Man kan så, medens man sidder på båden, indskrive sine Email i ro og mag, lagre dem på en diskette, som man så tager med på internet caféen. Ligeledes kan man overføre modtagne mail til diskette og tage dem med hjem til sin PC om bord og der læse dem i roligt tempo og evt. udskrive på printer.
Systemet er, at man skriver sin tekst i Notepad eller Wordpad, - den simple tekstbehandler som følge med Windows. Ved at bruge funktionen Kopier og Indsæt kan man overføre teksten fra disketten til den Email som man er i færd med at skrive på internetcafe. Den nye Email man skal kopiere til, skal være oprettet med modtageradresse og emne/subject inden man overfører teksten fra disketten ved kopier og indsæt. Indøv evt. proceduren på din egen computer inden du tager hjemmefra .
Her skal dog anføres, at der er en del steder, hvor man ikke accepterer ,at man bruger egne disketter på internetcafé. Det skyldes naturligvis risikoen for virusinfektion, og det må man så acceptere. Selv er jeg ikke nervøs for infektion, idet jeg konsekvent undlader at indlæse filer eller programmer, men udelukkende overfører tekst ved Kopier og Indsæt. Så er risikoen i hvert fald meget lav, og jeg har endnu ikke seriøst hørt om nogle som har fået virusinfektion ad den vej.
Det er i øvrigt en god forholdsregel ALDRIG at åbne en fil som er vedhæftet en Email med mindre du har 100% garanti for at den ikke indeholder virus. Vore venner og familie er også gjort bekendt med at de ikke skal vedhæfte noget til de Email de sender til os. Dels er der som nævnt risiko for virus og dels tager det ekstra tid at åbne vedhæftede filer.
Tilbage til Top
 
 
 
 

Opkobling via mobiltelefon og PC til internetkonto i Danmark.
Det bekvemt og dejligt at kunne foretage opkobling til internet, samt læse og skrive sine email, medens man sidder om bord. Inspirationen til at skrive kommer jo ofte over en når man ligger og daser og har det godt i en skøn ankerbugt eller ligger godt fortøjet i en sikker havn, medens de kuler udenfor. At hente den sidste verjudsigt og vejrprognose er jo også en behagelighed, som vi har megen glæde af.
Endvidere har vi megen glæde af at kunne gå direkte ind på vor Netbank og her følge med i om vore regninger bliver betalt til tiden og ikke mindst følge med i om der er risiko for overtræk på kontoen, så vi i tide kan tage vore forholdsregler herfor. Hvis man får ens "postmester" der hjemme til at sende data for girokort kan man naturligvis også sidde om bord på båden og foretage betaling af disse via netbank. De få data pr. girokort, vi skal indtaste på netbank kan vi få overført via Email eller SMS .
Det der kræves er, at man om bord har en bærbar PC, en mobiltelefon samt modem. Endvidere skal man jo selvsagt have etableret en dansk internetforbindelse, helst inden man tager af sted.

Opsætning af forbindelse
Du har sikkert allerede en internetopsætning på din PC og den kan fint anvendes, blot skal du sikkert skifte telefonnummer. Har du ikke en internetforbindelse er det letteste at indlæse fra en af de CD'er man får udleveret gratis til opsætning af internetforbindelse.
Hvis du skifter fra fastnet til opkald via mobiltelefon skal du, som nævnt, sikkert ændre det danske telefonnummer, som bruges til opkald når din computer skal i forbindelse med din danske internetudbyder. Ændring af dette telefonnummer kan foretages ved at højreklikke på ikonet for Internet Explorer. Her vælges punktet: Egenskaber - vælg fanebladet: Forbindelser - klik på Indstillinger - og klik på Egenskaber. Husk +45 foran telefonnummeret. Du har sikkert allerede et nummer indtastet. Her er det vigtigt at bemærke at man skal være sikker på at nummeret kan bruges til mobiltelefon. Mange har indstalleret internetforbindelsen via den CD man har modtaget fra internetleverandøren. Forbindelsen foretages her som oftest ved opkald via fastnet til et betalingsnummer - 1001 - 1033 - 1046 - 1049. Det er jo også helt fint, så længe man ringer fra en fastnettelefon. Internetleverandøren kan så charge dig for opkaldsafgiften og minutafgift så længe du er på nettet i DK. Som regel kan dette nummer ikke anvendes når man bruger mobiltelefon. Du må derfor kontakte din internetleverandør og få oplyst det nummer du skal anvende til mobilopkald. Vi anvender, blandt andre, Tiscali ( Worldonline). Her er nummeret for fastnetopkald 1049 35883588 medens det for mobilopkald er +45 38321300. Sidstnævnte nummer kan kun bruges hvis man har fast internetabonnement, som koster en beskeden årlig afgift.
Når det rigtige nummer er indkodet kan man køre løs via mobilen. Men igen - test opsætningen inden du rejser ud. Det går meget lettere med at rette og tilpasse når man er tæt på leverandøren.

Pas på mobilregningen.
Det skal dog straks bemærkes at det er en ret kostbar fornøjelse at bruge mobiltelefon ved opkald til DK. Prisen kommer let op på 8 - 10 kr. pr. minut; og selv om det er lidt billigere aften og søndag, så er det stadig en kostbar fornøjelse. Det skyldes de såkaldte roamingafgifter, d.v.s de afgifter som er aftalt mellem det danske mobilselskab - eksempelvis Sonofon - og de lokale mobiltelefonselskaber. Konkurrencen er endnu ikke kommet i gang her, og derfor bibeholder de alle de uforskammet høje afgifter. Der kan dog være nogen variation i roamingafgiften. Det lønner sig at gå ind på hjemmesiden hos det mobilselskab man har aftale med i Danmark og her finde frem til siderne med udlandstakster. Her kan man se hvad det koster at ringe via de forskellige operatører i det eller de lande man skal besøge. Der kan være en del variation. Eksempelvis viser Sonofon at opkald fra Frankrig koster 9,65 kr/min når man bruger nettet ITINERIS, medens det kun koster 4,68 kr./min når man buger nettet B0UYGTEL. Derfor ind og kig på udlandstaksterne for din danske mobiludbyder, og se hvad aftaler de har med netværk i udlandet. Du skal så, når du er i udlandet, huske at omstille din mobiltelefon fra automatisk valg af netværk til manuelt, og her vælge det lokale netværk du vil bruge.
Hvis du er blot nogen tid i et enkelt land bør du kraftigt overveje at købe et "lokalt" taletidskort til din mobiltelefon. Prisen for kort og tilhørende telefonnummer er beskeden - 80-100 kr. - og det sparer man meget hurtigt ind i lavere samtaleafgifter. Det har jo så også den fordel at det ikke koster dig noget når venner og bekendte ringer hjemme fra Danmark til dig. Men det er jo en helt anden sag.
Som du kan se løber det jo hurtigt op. Dataoverførsel med mobiltelefon er i dag "uendelig langsom". Det skal jo erindres at den maksimale hastighed man i dag kan overføre med, via mobiltelefon, er 9600 baud. Til sammenligning kører de fleste fastnetmodem i dag med 56000 baud og ISDN er oppe på 128000 baud. De nye ADSL forbindelser ligger på 500.000 og op til 2 mill. baud; så der er en verden til forskel når man bruger mobiltelefon. De kommende 3 generations mobiltelefoner vil naturligvis hjælpe på dette, men der vil gå endnu nogle år inden det bliver anvendeligt i praksis. Vores erfaring er dog at så længe man holder sig fra "tunge" internetsider og hovedsagelig indhenter Email og vejrudsigter på tekst går det rimeligt.
En frisk vejrudsigt henter jeg her i Spanien på ca. 30 sek incl opkoblingstid.
Indhentning af mail bruger ca. 20 sek til opkobling og autorisation m.v. og herefter 5 - 15 sek. pr. mail afhængig af størrelsen.
Her har jeg en vigtig information, som bør kendes af alle Havsejlere.
Vi har meddelt alle vore venner og bekendte at de absolut ikke må sende Email, som indeholder billeder eller tegninger eller hvor der er vedhæftede filer. Problemet for os er jo at vi ikke på forhånd kan se hvad der ligger i mailboksen når vi kalder op, og det er jo ærgerligt at skulle trykke på stopknappen midt i en overførsel fordi den tager for lang tid. Vi har derfor aftalt at såfremt man gerne vil sende os vigtige familiebilleder, så sender de en SMS i forvejen med besked om, at nu kommer der en ordentlig ladning billeder. Vi kan så gå på internetcafé og se billeder og tekst via webmail og eventuelt kopiere ned på diskette. Herefter skal man jo så huske at slette den pågældende mail med vedhæng, ellers kommer den jo alligevel næste gang man kalder op via mobilen.

En anden "uskik" er de som blot trykker på "Besvar" knappen når vi har sendt et længere rejsebrev. Vi får så blot ordene "tak for mail'en, spændende, skriver mere når jeg får tid" og så hele vores egen smøre retur. Når man sender Email til folk med mobilopkald bør man sende en nyt brev, eller i det mindste fraklippe al "overflødig" tekst.
Tilbage til Top
 
 
 

Internetadgang via mobiltelefon til "lokal" Internetudbyder - Spanien.
Har man planer om at opholde sig længere tid et land er måske besværet værd at oprette en forbindelse til en lokal internetudbyder.
Vi har  opholdt os i Spanien gennem længere tid og har sparet mange penge ved at kunne kalde op til internet via vores forbindelse til en lokal internetudbyder, som i vores tilfælde er det spanske Terra.es.
Det forudsætter jo at man også har et lokalt kort til mobiltelefon. Det er en fordel at vælge et stort og anerkendt selskab, som yder god service. Vi har et taletidskort til det spanske MOVISTAR, som er det spanske Telefonica's mobilselskab, altså en pendant til Teledanmark. De har ydet os en professionel service i alle henseender. Det er også Telefonica som ejer internetselskabet Terra.es

Efter  vi er kommet til Grækenland har vi købt taletidskort hos telefonfirmaet TELESTET som også tilbyder internetopkobling via mobiltelefon nettet.

Opsætning af en ny internet forbindelse er forholdsvis enkelt på computeren. Et godt råd er at kigge på din eksisterende forbindelse til din danske udbyder. Du kan gå ind ved at højreklikke på ikonet Internet Explorer og venstreklikke på på de efterfølgende sider for indstillinger og egenskaber. Skriv ned på et stykke papir hvilke ruder/indstillinger der er afmærket. Pas på ikke at lave ændringer. Du kommer tilbage til forsiden igen på sikker måde ved at bruge knappen annuller eller OK, men igen pas på ikke at foretage ændringer medens du kigger og skriver ned.
For at oprette en ny internet forbindelse skal du bruge følgende informationer. Disse informationer skal du forud have indhentet / fået oplyst hos den internetudbyder du vil koble op til.
1. Dial in nummer - d.v.s det telefonnummer du skal indstille din Computer til at ringe til for at få kontakt til serveren hos den lokale internetudbyder.
2. Brugernavn ( username ) for den konto du skal oprette.
3. Adgangskode (password ) for din konto .
4. Primær DNS nummer. Et nummer på 12 cifre ( opdelt i 4 x 3cifre ), som er unikt for din internetudbyder. Foranstillede 0 kan være udeladt så der kun er 9 eller 10 cifre. Foranstillede 0 skal ikke indtastes.
5. Sekundær DNS nummer. Også et 12 cifret nummer som er unikt for din internetudbyder. Også her kan foranstillede 0 være udeladt
Når du har disse informationer kan du gå ind på din computer og oprette en ny internetforbindelse.
Du kan gå ind ved at højreklikke på ikonet for Internet Explorer. Herefter vælger du fanebladet forbindelser. Her vælger du tilføj .
Her skal du nu skrive dit eget navn for den nye forbindelse. Det er et navn som kun du bruger for at kunne identificere din nye forbindelse når du senere skal vælge hvilke forbindelse du vil bruge til opkald. På dette faneblad skal du også vælge fra listen det modem du bruger til opkald via mobiltelefon.
Efter at have trykket på Næste kommer du ind på fanebladet "Opret ny forbindelse". Her skal du anføre det dial in nummer du har fået oplyst til din nye internetudbyder. Når dette er indtastet trykker du på Næste og din nye modemforbindelse er oprettet.
Vi mangler nu at få internetdetailerne på plads.
Alle informationerne og afkrydsninger skal være som på din danske forbindelse. Så er du i tvivl så gå ind og kig, skriv ned, men undlad selvfølgelig at ændre på noget.
Du højreklikker igen på ikonet Internet Explorer og går ind under fanebladet Forbindelser. Her opmærker du din nye konto og går ind under Indstillinger. På dette faneblad skriver du dit nye Brugernavn og evt. adgangskode. Herefter klikker du på egenskaber og tjekker at telefonnummer og modem er anført korrekt.
Du skal nu klikke på knappen: Servertype.
På det næste faneblad - Servertyper - skal du sikre at øverste line er indstillet til: PPP:Windows95, Windows NT, internet------
På resten af siden skal der kun være "flueben" i øverste og nederste rude, d.v.s i ruderne:Log på netværket og TCP/IP .
Herefter trykker du på knappen: TCP/IP-indstillinger.
På dette faneblad - TCP/IP indstillinger - skal der være afmærket og kun være afmærket under 3 punkter:
Servertildelt IP-adresse
Angiv et navn på serveradresser
Brug standardgateway på fjernetværket
I ruderne under "Angiv et navn på serveradresser" skriver du nu de cifre du har fået oplyst for henholdvis Primær DNS og Sekundær DNS for adgangen til din nye internet server.
Så er du færdig med indtastnig og kan klikke på OK på alle fanebladene for at komme tilbage til din forside / skrivebord på din PC.
Tjek en ekstra gang at alle indstillinger er som på din danske forbindelse.
Hvis alt er indtastet korrekt kan du nu kalde op til din nye internetadresse.
Ved opkald vil computeren sikkert foreslå opkald til din normale danske internetudbyder, men ved at trykke på pilen til højre i ruden kan du vælge din nye internetforbindelse, som der så foretages opkald til.
Hvis alt er korrekt, og du er heldig, kommer du nu igennem og får kontakt til internettet via din nye intenetadresse.

Nogle vanskeligheder og faldgruber.
I teorien, som ovenfor er alt jo let og indlysende. I praksis er det altid lidt mere besværligt.
Det vi har døjet mest med er at få fat i det opkaldsnummer man skal bruge til dial in fra mobiltelefoner. Det har været vores fordel at vi har kontaktet en internetudbyder som er i "familie" med vort mobiltelefonselskab. Det gør altid interessen og hjælpsomheden lidt større når man taler med kunder.
EN ADVARSEL: Vi startede i computerbutikker med at spørge om, hvorledes vi kunne få fat i ovenstående data, for at kunne koble op til internet. Alle steder fik vi udleveret en gratis CD, der som i Danmark foretager opsætning af internetadgang. Ved at indlæse Cd'en fik vi også lavet en internetopsætning, men med et telefonnummer som kun er beregnet til fastnet. Igen er sagen jo at internetudbyderen kan debitere forbrugt tid direkte til abonnenten. Det virker derfor ikke. Endvidere havde vi den "fine" oplevelse at CD'en ændrede sproget i hele vores internetopsætning til Spansk. Vi priste os selvfølgelig lykkelige over at vi forstår lidt spansk og vi endnu ikke er nået til Grækenland eller Tyrkiet. Det var ret besværligt at få dette rettet tilbage. Det krævede en nyinstallation af Windows 95 og det gik ikke helt smertefrit idet internet CD'en havde puttet nogle nye drivere ind som generede genindstallation af den gamle Windows95.
Derfor er mit råd, - undlad at bruge installations CD'er for internet i udlandet, men brug den manuelle metode.
Et andet problem som har givet os lidt besvær er telefonforbindelsen. Eksempelvis var vi på Gibraltar i 14 dage, og her var den spanske telefonforbindelse af dårlig kvalitet. Det betød at ovefrørsel af brugernavn og password ikke var tydelig og vi fik ikke adgang til internetforbindelsen.
Et andet problem vi har erfaret er at det "barske klima" for elektronik ofte forårsager lidt korrosion på forbindelsespunkterne mellem mobiltelefon og kabel til computeren. Et tyndt oxydlag er nok til at genere de meget svage datastrømme som transmiteres med lav spænding. Forsigtig rensning med elektronisk kontaktspray - eksempelvis KONTAKT 60 fra CRC industries i Tyskland - hjælper i en periode.
Tilbage til Top
 
 
 

Her er de data du skal bruge - i Spanien.
Hvordan får man så fat i de data man skal bruge?. Vi startede med at søge på internettet og fik så også alle data her ved at oprette en gratis forbindelse- blot ikke telefonnummeret for mobilopkald. Her fik vi hjælp af en lokal "nørd" som hurtigt fik hold i dette nummer.
Senere fandt vi ud af at "vort eget" mobilselskab MOVISTAR også har en internetadgang. Smart - så beholder de jo selv alle pengene idet opkaldet går direkte ind deres eget netværk. Vi kan derfor kalde op til nettet med ganske almindelig lokaltakst for mobiltelefon, som p.t. er 1,12 kr. pr. minut.
Internetadgangen er åben for alle som har MOVISTAR taletidskort og jeg anfører de data du skal bruge nedenfor:
Opkaldsnummer / dial in nummer : 551 (Der er kun tre cifre: fem,fem,et )
Brugernavn: MOVISTAR ( skrevet med store bogstaver )
Adgangskode/password: MOVISTAR (også skrevet med store bogstaver )
Primær DNS : 194 179 1 100
Sekundær DNS 194 179 1 101

Med disse data kan du selv oprette en internetforbindelse og du kan surfe på hele nettet.
 
 
 

Afslutning
Internettet har givet os mange glæder som sejlere. Det er en utrolig god informationskilde og det er en stor fornøjelse at kunne holde kontakt via Email både til venner og familie der hjemme, samt til andre sejlere rundt omkring.
Af praktiske ting er det rart at kunne hente friske vejrudsigter, og det er rart at kunne følge sine bankforretninger om bord på båden. Skal man bestille reservedele fra DK eller UK er det også hurtigere og lettere at sende en Email, og få svar tilbage med tilbud og leveringstid, fremfor at skulle sende håndskrevet fax.
Internet café er klart den billigste og bedste løsning såfremt man skal "surfe" lidt på nettet eller skal lave større undersøgelser.
Brug af webmail gør at du kan redigere din postkasse overalt i verden hvor du har adgang til internet.
Bærbar PC om bord er en stor behagelighed. Opkobling til internet via mobiltelefon er en meget stor fordel, ikke mindst til indhentning af friske vejrudsigter, og når man skal kble op til sin bank. Det er dyrt at koble op til DK, og det løber hurtigt op, hvis man går ud over det simple at hente og sende Email. En opkobling til lokal internetudbyder reducerer omkostningerne drastisk, men det kan være lidt tricky at komme i gang.
Vi ønsker alle god sejlads og håber i må få samme glæde af nettet, som vi har. Har du spørgsmål eller kommentarer modtager vi meget gerne en Email på vor adresse: poulsen.viking@image.dk - men ingen billeder eller vedhæftede filer!!!..tak.
Tilbage til Top

Retur til startside